inburgeringscursus - Reisverslag uit Willemstad, Curaçao van Rianne Hoeijmakers - WaarBenJij.nu inburgeringscursus - Reisverslag uit Willemstad, Curaçao van Rianne Hoeijmakers - WaarBenJij.nu

inburgeringscursus

Door: Rianne

Blijf op de hoogte en volg Rianne

20 September 2014 | Curaçao, Willemstad

Bon tardi/gooooeeedemiddag,

Terwijl t hier wat regent ( jaa regenseizoen dus dan heb je soms van die momenten) kan ik even mooi gebruik maken om even wat te typen.

Inmiddels ben ik alweer bijna 2 weken hier op het eiland en ik kan jullie vertellen, wat een hoop indrukken. Inmiddels ben ik wel gesetteld hier in ons appartementje. En settel ik me ook steeds mier met de cultuur hier in Curaçao. Ik zal een paar indrukken met jullie delen:

Het strand,
een van mijn beste vrienden tot nu toe om mijn vrije tijd vol te maken. Je hebt er genoeg hier op het eiland de ene nog mooier dan de andere, maar omdat we nog een aantal weken te gaan hebben doen we het rustig aan met ons strandhoppen. Het verschil met Nederland: Wit strand, super blauwe zee in Nederland kun je je voeten toch niet zien als je in het water staat. Mooi koraal en vissen in Nederland kun je een snorkel opzetten maar ja... weinig gekleurde vissen en koraal. Strandbedden in Nederland leg je je handdoek op het zand, waar je niet op kunt liggen want de ene hobbel ligt hoger dan de ander en lig je zo hobbelig als maar kan. Palmbomen tsja in Nederland kom je niet verder dan duinen.

Rijden,
Nou hier krijgen ze hun rijbewijs bij een pakje boter hahah nondeknetter als we in Nederland zo rijden moet er echt meer papier aangeschaft worden voor boetes en rekeningen aangemaakt worden want dan past t geld er niet meer op. Het rijden hier is, volg de menigte. Links inhalen, rechts inhalen, knipperlicht aan (nee hoeft niet), snelheid, mag je zelf kiezen, het kan allemaal! Oh de enige regel hier is, de grote weg heeft voorrang. Gelukkig dat ze hier maar een grote ringweg hebben en ben ik het ondertussen wel gewend om in de auto te zitten en de menigte te volgen. Het is wel leuk als we naar stage gaan en je hoeft niet te rijden om je heen te kijken wat je ziet. Mannetjes in de achterbak aan het ontbijt, snoep en kranten verkopen midden op de weg bij het drukste kruispunt, die verdient goed, en die ander moet nog promoveren als je kijkt naar de auto's.

Ons project,
Afgelopen week ben ik samen met Kim en Tessa en nog 3 andere studenten (waarvan 2 studenten hier op de universiteit zitten) gestart aan ons project. Echt leuk dat we mogen samenwerken met mensen van hier. We hebben een kantoortje en daar zitten we samen met onze stagebegeleider. We zijn echt heel vriendelijk ontvangen, we mochten onze plek inrichten zoals we wilden " maak er een feestje van" nou dan doen we dat. De mensen zijn echt super vriendelijk en behulpzaam. Na wat brainstormen de eerste dagen konden we vast een begin maken aan ons project. Alleen in Curaçao zijn ze nog niet zo met internet als bij ons. Dus van de week op naar de Starbucks ergens in een superdeluxe hotel, waar het ongeveer, pak en beet zo ondertussen -10 aanvoelde zo koud dat het daarbinnen was. Die icecoffee kunnen ze ook gewoon in de diepvries zetten is wat handiger. Donderdag hadden we internet op kantoor gekregen, ik gok snelheid slakkentempo en versie geschiedenisboek thema jaren 80 en geduld tot de max! hahah Maar ik heb er zin in om naar alle scholen te gaan en daar te kijken hoe we ons project verder kunnen opzetten.

tsja uhm verder hebben we de afgelopen weekenden al wat kennis gemaakt met het uitgaansleven hier. Wat heerlijk om uit te gaan in je korte broek en op de slippers. Helaas, zal dat over een aantal maanden flink veranderen :(. Wat hebben we gezien in de disco's, jawel Nederlanders. Der zitten er stiekem toch een heleboel op zo'n eiland. Maar wel gezellig, vanavond gaan we weer een ander tentje opzoeken en volgende week gaan we ons klaarmaken voor de gay pride hiero.
Ook het boodschappen doen is een eitje hier, de pindakaas, hagelslag, je hoeft niks te missen. Als je de winkel inloopt hebben ze alles. Zelfs als je de Albert Heijn inloopt hier denk je: "ohja, ik ben niet in Nederland". Precies hetzelfde!

Nou ik hoop dat ik jullie zo een beetje een indruk heb kunnen geven over mijn inburgeringscursus de afgelopen 2 weken hier op Curaçao.

Ik zal binnenkort wel weer met een nieuw (hopelijk dan niet zo lang) verhaal komen.
Hajje wah

Liefs Rianne

  • 20 September 2014 - 17:41

    Jolanda:

    Hoi Rianne,

    Hier wel een lekker zonnetje en temperatuur. Fijn als je nu vakantie hebt zoals Geert en ik nu!! Wat fijn om lezen dat je je gesetteld hebt. Maar alweer 2 weken om. De tijd gaat snel.
    Hier maken we ons op kermis te vieren maar dat zal wel goed komen. Jij nog heel veel plezier met alle dingen die je gaat doen.
    Groetjes Geert en Jolanda

  • 22 September 2014 - 19:13

    Germa:

    Hoi Rianne

    Wat veel indrukken daar! Een compleet andere wereld. Behalve de AH dan...
    Nog heel veel plezier gewenst.

    Groetjes uit horst...Leon en Germa

  • 01 Oktober 2014 - 11:11

    Hay Heijligers:



    hallo Rianne

    hoe is het daar goed weer lekker warm

    geniet er maar van tot de volgendekeer

    GROETJES uit HORST van OMA enOPA



  • 05 Oktober 2014 - 19:16

    Yvonne Janssen:

    Hoi Rianne,

    Sorry voor de late reactie, maar we zijn net terug van Portugal.
    Heerlijke vakantie gehad.
    Goed om te lezen dat je je goed vermaakt.
    En inderdaad de supermarkten sta je van te kijken.
    Ook wij zagen steeds de Aldi en nog veel vaker overal de lidl.
    Heel veel succes en plezier toegewenst en geniet er maar van.

    Heel veel groetjes uit Horst.
    Theo en Yvonne en de club van 6

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Rianne

Actief sinds 08 Aug. 2014
Verslag gelezen: 289
Totaal aantal bezoekers 5115

Voorgaande reizen:

08 September 2014 - 23 December 2014

My adventure at Curacao

Landen bezocht: